Serc

Historie van NS Station Weesp in tekst en foto's

Historisch station van Weesp

Het Weesperpoortstation was het tweede station van Amsterdam. Het dateert uit 1843 en werd gebouwd door de Nederlandse Rhijn Spoorwegmaatschappij, die o.a. de lijn Amsterdam-Utrecht-Arnhem exploiteerde. Later werd er een verbinding met het Centraal Station gemaakt, dat in handen was van de Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij. Uit het station vertrokken treinen naar Utrecht, Arnhem, Duitsland, Rotterdam en Amsterdam-CS. Tevens was er een goederenstation en lag er vanuit het station een goederenlijn naar de havens in Amsterdam-Oost. Vanaf begin deze eeuw had de Gooische Stoomtrein haar eindpunt op het voorplein van het Weesperpoortstation. Reeds in 1939 werd het station gesloten en reden alle treinen voortaan direct naar het Centraal Station. Station Weesperpoort Het station werd in 1843 gebouwd door L.J.A. van der Kun. Bij de uitbreiding en officiële opening op 15 mei 1845 werd het Weesperpoort genoemd. In 1939 werd het herhaaldelijk verbouwde en uitgebreide station gesloopt. Door veranderingen in het spoorwegnet en de bouw van het nieuwe Amstelstation in 1937 was het overbodig geworden. Ligging Het station lag aan de overkant van de Singelgracht, op het Rhijnspoorplein, aan het begin van de Wibautstraat. Aan de stadskant van het water stond op het Weesperplein de Weesperpoort. Kopstation Het Weesperpoortstation was een kopstation. De spoorlijn liep daar dood. Je kon er alleen van en naar Utrecht reizen. Later werd de lijn naar Arnhem doorgetrokken.

Weesperpoort Station in 1840

Weesperpoort station in 1890

Station Weesp in 1890

Station Weesp in 1920

Weesperpoort Station in 1920

Station Weesp in 1970

Station Weesp in 2010